19 Nisan 2010 Pazartesi

Ynt: Re: (MADENCİYİZTR) Yeni maden kanunu tasarısı hk.-Necati YILDIZ.

Arkadaşlar teknik nezaretçi ücretlerini belirli bir fondan alması gerekir.Bu kanuna girmez ise;
1-Teknik Nezaretçinin İş Kazalarının önlenmesinde herhangi bir faktörü kalmayacaktır.Yani parasal yönden bağımsız olamadığı için yaptırımları olmayacaktır.(Aynı şey İş Güvenliği Uzmanlığı içinde geçerlidir.)
2-Yeraltı İşletme Mühendisleri bulunmayacak yeraltı işletmelerinde teknik nezaretçi bulmak zorlaşacaktır.
3-Aynı tas aynı hamam gitmemelidir.Bu komisyondaki milletvekillerimiz şunu bilmelidirler??????????
    İŞ KAZALARINDA AVRUPA 1 NCİSİ, DÜNYADA DÜNYA 3 NCÜSÜYÜZ
bunu dikkate almalıdırlar.!!!!!!!!!!!!!!
 
Cengiz ÖZEN
Maden Mühendisi
A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı


 
NecatiYILDIZ Hocamız yine çok isabetli tespitler yapmış..eline sağlık..Bende incelediğimde.... maden mühendisleri için önerilen hiç bir şey konmamış.Maaş için havuz oluşturulacaktı..Konmamış..Sorumlu mnüdürlük konmamış..Yine dövünüp duracağız...Bari genel kurul da ilave edilse diyeceğim ama uzak bir ihtimal gibi gözüküyor...Kolay gelsin..Abdullah AKÖZEL

19 Nisan 2010 22:39 tarihinde Abdullah AKÖZEL | www.madenilan.com <abdullah@madenilan.com> yazdı:
SORDUNUZ MU?
 
www.habermaden.com dan alımıştır.
 
15.04.2010’da TBMM  Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji  Komisyonunda; “Alt Komisyon’da Taslak’ın görüşülmesi sürecinde usul hatası  olduğuna” karar verilmiş, görüşme 19.04.2010 tarihine ertelenmiştir. Yapılan usul hatası özetle; Alt Komisyonda  Başbakanlığın gönderdiği ve Üst Komisyonda görüşülmesine karar verilmiş Kanun Tasarısı yerine, Bakanlıktan gelen yeni bir taslakı üzerinde görüşme yapılmasıdır.
 
Sonuç olarak 19.04.2010 tarihinde Üst Komisyonda, Başbakanlık  tarafından gönderilen ve şu anda  TBMM web sayfasında bulabileceğiniz  Kanun Tasarısı görüşülecektir.
 
Anayasa Mahkemesi Maden Kanunu ile ilgili 3 temel hususu iptal etmiştir;
 
Maden Kanunun 7. maddesinin 1. fıkrası,
Maden Kanunun 7.maddesinin Kurul ile ilgili 8.fıkrası,
Maden Kanunun 10.maddesinin haksız yere hak iktisabı ile ilgili hükmü.
 
Öncelikle Anayasa Mahkemesi’nin iptali sonrası ortaya çıkan madencilikle ilgili temel  sorunlar çözümlenmelidir. Sonra da Araştırma Komisyonunun raporu doğrultusunda kapsamlı bir çalışma yapılması gerekir. Madenciler ve muhalefet milletvekilleri bu görüşü savunmuştur. Ancak Bakanlık  ve hükümet üyeleri ısrarla buna yanaşmamış, madencilerin sorunlarını hemen çözmek(!) istediklerini ifade etmişlerdir.
 
Buradan Sayın Bakan ile Sayın Müsteşara sormak istiyorum: “Siz hiç bu Tasarıyı ve özellikle de  Alt Komisyonda üzerinde görüşülen  Bakanlığınızın hazırladığı Talağı hiç okudunuz mu?”  Ya da bürokratlarınızı çağırıp ” Tasarı sektörün hangi sorunlarını çözüyor?  diye sordunuz mu? Ben cevabını  vereyim: HAYIR. Okusaydınız ya da sorsaydınız, “Sektörün sorunlarını değil, kendi sorunlarımızı çözeceğiz, biraz da bütçenin deliklerini madencilerden alacağımız devlet hakkı ile kapatmaya çalışacağız”  derdiniz.
 
Burada  Alt Komisyonda görüşülen, Bakanın  sektörün sorunlarını çözeceği konusunda çok iddialı olduğu  19 maddeden oluşan  Tasarının son halindeki maddeleri irdeleyip okuyanlarla paylaşacağım:  
 
Madde 1: Bu Maddede II.Grup madenler ikiye ayrılıyor,  granit, andezit, bazalt her iki grupta da yer alıyor,  iki yeni maden Kanun kapsamına alınıyor,   radyoaktif mineralleri içeren VI.grup oluşturulmuş.  Bu düzenlemeler  madenciliğin hangi sorununu çözüyor?
 
Madde 2: Tanımlara maden arama projesi, ön inceleme raporu, ön arama faaliyet raporu, genel arama faaliyet raporu, detay arama faaliyet raporu, kaynak gibi Tasarının içinde madenciliğe atılacak “yeni kazıkların” tanımlaması yapılmış. “Yeni Bir Kazık Mı? Başlıklı  yazımı okumanızı öneririm.
 
Madde  3: Bu madde ile İdare nasıl olduysa Anayasa Mahkemesinin  iptalini hatırlamış, iptalin  gerekçelerine  uygun  düzenleme yapmıştır. Yapmış da Kurul denilen 2004 yılından bu yana hiçbir işlevi olmamış ve olmayacak  bir yapılanma tarif edilmiş, bilmece gibi bir kanun maddesi düzenlenmiştir.  Bu madde daha önceki yazılarımda eleştirdiğim, Tasarının ”tek olumlu” maddesidir.
 
Madde 4: Bu madde olmasa da olur, madencilerin  bir sorununu çözülmüyor. İdarenin madenciye ceza verebilmesi için  Anayasa Mahkemesinin iptaline uygun olarak  maddeye açıklık getirilmiş, haksız yere hak iktisabı sayılan hususlar sayılmış.  Allah aşkına söyleyin; “Galeri  atımı yöntemi ile patlatma yapılması” haksız yere hak iktisabı mıdır? Maddede  böyle yazıyor da….
 
Madde 5: Sevk fişi ve usulsüz sevkıyat için düzenleme yapılmış. Madencilerin en büyük sorunu böylece  çözümlenmiş!!!!
 
Madde 6: Ruhsatların, arama ve işletme fark etmiyor,  taban teminat bedeli 10.000 TL ve teminatlar hektar başına ruhsat harcının  %0.3’ü yerine %1’e çıkarılmış. Amaçları “arama ruhsatı ticareti”ni engellemekmiş. O zaman  neden işletme ruhsatı teminatı da artırılıyor? Bu çözüme kargalar bile güler. Bir de “çevre ile uyum teminatı” getirilmiş. Madenciden az para , az teminat, az harç alınıyor ya bir bu eksikti. Amaç  bütçeye irat kaydedilecek  yeni “teminat” kalemleri yaratmak, mevcutların miktarını artırmak ve böylece bütçe deliklerini kapamaktır.
 
Madde 7: Devlet hakkı ile ilgili yeni bir düzenleme söz konusu. Daha önce yazmıştım ya İdare çok akıllı, madencileri “ölümü gösterip sıtmaya razı etti”.   Devlet hakkında  yaklaşım ocak başı satış bedelinin hesaplanmasında  “ocak maliyeti”  kavramı yerine maliyetlerin fatura satış  bedelinden geriye doğru masrafları çıkararak  hesaplama esasına dayandırılmış. Bir de   “Devlet Hakkını azalttık diyorlar”. Devlet hakkını azaltmak istiyorsanız  yeni bir düzenlemeye gerek var mı? Mevcut Kanunun 14.maddesinin 7. fıkrası; “Devlet hakkı oranlarında, madenin cinsi, üretildiği bölge ve benzeri kriterler  gözetilerek Bakanlar Kurulunca en fazla %25 oranında indirim yapılır” hükmü var. Devlet hakkını azaltmak istiyorsanız, bu hükmü neden uygulamıyorsunuz? Bu hüküm kriz döneminde bile uygulanmadı. Ancak madenciler hala olup bitenlerden habersiz. Devlet hakkının azaltıldığına  inanmışlar, çok mutlular. Ne diyeyim  hayırlı olsun. Bakanlığa  talimat gelmiş; Madenciler az vergi veriyorlar, düzeltin diye, ben böyle duydum, daha önce de yazmıştım.
 
Madde 8: Madde 1’de II.grup ikiye ayrılmış yeni madenler ilave edilmiş, VI.grup oluşturulmuştu tu ya, bu madde bunun düzenlemesi.  Bu madde ile madencilerin çooook büyük bir sorunu(!) çözümlenmiş.
 
Madde 9: Masum gibi görülen Tasarının en tehlikeli maddesi, “Yeni bir Kazık Mı?” diye  yazdıklarımı burada tekrar  hatırlatacağım;
 
Uluslararası firmalar  geri kalmış ya da kalkınan  ülkelerin madenlerini sömürürken, bu firmaların  hisse senetleri de borsalarda işlem görmektedir.  Sömüren  ülkeler kendi vatandaşlarını korumak için uluslararası  faaliyet gösteren  firmaları bir taraftan değişik yöntemlerle desteklerken diğer taraftan da   denetlemektedir.  Bu ülkeler uluslararası firmalarıyla dünyadaki kalkınmakta olan ve  geri kalmış ülkeleri  sömürürken, diğer taraftan da bu firmaların hisselerini alan vatandaşlarını da koruyorlar. Bunun için de uluslararası firmaların madencilikte aynı dili konuşmaları, verilerini aynı formatta  hazırlamaları,  bu verileri de kendilerinin akredite etmiş oldukları madencilik proje firmaları tarafından kontrol ve onaylanmasını istemektedirler.
 
“Uluslar arası rezerv  tanımlaması”, “Birleşmiş Milletler rezerv tanımlaması”, “AB standartlarına uygun arama faaliyetleri”  gibi süslü laflar Dünyadaki madencilikle uğraşan ülkelerde aynı madencilik dili konuşulması, bizim gibi kalkınmakta ya da geri kalmış ülkelerin madenlerinin daha iyi sömürülebilmesi için getirilmiş tanımlardır. Bu madde ile getirilmek istenenler  ülkemiz madenciliğini “sömürünün kucağına oturtmak” için hazırlanmış bir alt yapıdır.
 
Bu maddenin  gerekçesi de hazır. “Arama faaliyetlerinin ciddi olarak yapılması ve ruhsat ticaretini” engellemek. Sayın Bakan,  ilgili bürokratlarınıza sorun;  Ön işletme ruhsatı neden kaldırıldı? 3 yıllık arama ruhsat süresi içinde ve sonunda verilen arama faaliyet raporlarını inceliyor musunuz? Yanıtları gerçekte  “hayır” da size “evet” diyecekler. O zaman  şunu sorun;  Faaliyet raporlarını inceliyorsunuz da hiç arama yapılmamış arama ruhsatlarının süresini neden 2 yıl daha uzatıyorsunuz?
 
Komisyon üyesi, muhalefet ya da   iktidar partisi milletvekillerine çok MASUM GÖRÜLEN  bu maddenin amacının ve sonuçlarının ne olabileceğini   çok iyi araştırmalarını  öneririm.   
 
 
Madde 10: Madde 24 düzenlenmiş, VI.Grup ile ilgili düzenleme yapılmış, büyük firmaların çalışmadıkları alanlar için güvence getirilmiş ve 3 yıl içinde izin alınamamış işletme ruhsatlarının iptali  öngörülerek, madenciliğin  “SİYASALLAŞTIRILMASI” amaçlanmıştır. Bundan sonra  iktidarda  hangi siyasi parti olursa, o siyasi parti yandaşlarından başkalarının madencilik faaliyetleri için izin alması biraz zor olacak gibi görünüyor.
 
Madde 11: Bu  Maddede  Teknik Nezaretçilik ile ilgili düzenleme yapılmaktadır. Fazla yorum yapmayacağım. Bir maden mühendisi olarak  bu konuda tarafım. Maden Mühendisleri Odasının önerisi  bu maddeye aynen konulmaktadır. Bu öneri aynen konulmadığı sürece uygun değildir. Yıllardan bu yana madenciliğe karşı çıkmış, İzin Yönetmeliğinin iptali için Danıştay’a   dava açarak  sektörü işlevsiz bir İzin Yönetmeliğinden kurtaran  Jeoloji Mühendisleri Odası da   bu maddeyi delmek için uğraşmaktadır.
 
Madde 12: Bu madde ile 32.madde düzenlenmiştir. Madenci dağı taşı çevreyi  tahrip etti ya, çalıştıkları yerleri “çevreye uyumlu hale” getirmesi gerekir.  Getirmez ise Devlet getirtmesini bilir. Bu madde böyle diyor.  
 
Madde 13:  MTA Genel Müdürlüğü’ne Maden Kanununa göre  düşen, iptal edilen  sahalardan ihalesiz seçerek istediği kadar  saha alabilmesini öngörüyor. Bu Genel Müdürlük 2004 yıllında da mevcut düzenleme üzerinde  çok ısrar etmişti. Tasarıdaki  madde bana  “oynamasını bilmeyen gelin yerim dar dermiş” deyişini hatırlatıyor. Madenciler için  önemli değil  ama  siyasetçi için çok  iyi bir madde, mutlaka yasalaşmalı(!)
 
Madde 14: Bu madde altında 6 adet intibaklar için Geçici Maddeler mevcut.  Tasarıdaki  sözde madencilerin sorunlarını çözen maddeler  vardı ya  o maddelerin intibakları.
 
Madde 15: Madencilik için çok önemli bir madde ama  Komisyon “kaş  yaparken göz çıkardı”, bu sorunun çözümünü  “yüzüne gözüne bulaştırdı”. Bu madde ile zeytinlik alanlarda   madencilik faaliyetleri düzenleniyor. Stratejik olarak alt yapısı hazırlanmadan, ülkemizdeki zeytin üreticisi, dernekleri  gibi zeytinlikle uğraşan sivil toplum örgütleri yok kabul edilerek, onlarla görüşülmeden tepeden inme hazırlanmış bir madde. Madenciler bu konuda masum, sorumlu bu maddeyi hazırlayanlar, yasalaşması  yanlış strateji nedeni ile Alt Komisyon tarafından  zora sokuldu.   Bu arada interneten “Zeytin ve Madencilik” başlıklı, zannedersem 2003 yılında yaptığım bir araştırmayı bulabilirsiniz. Madenciler ile zeytinciler birbiri ile dosttur. Bu dostluğu bozsa bozsa siyasetçiler bozar.
 
Madde 16: Kara avcılığı ile ilgili bir madde, madencilik açısından  olumlu bakılabilir.
 
Madde 17: Orman Kanunun 16.maddesi düzenlenmiş, düzenlemede anlamsız, ormanla ilgisiz   yasaklamalar  var, “karayolu öngörünüm alanı” diye soyut bir kavrama yasaklama getirilmiş.
 
Madde 18, 19 yürürlük ve yasama maddeler.
 
İşte Tasarının özeti bu. Sayın Bakana soruyorum; “Bu Tasarının kaç maddesi, Mecliste kurulmuş Madencilik Komisyonunun çalışmalarının sonucunu beklemeyecek kadar acil,  önemli  ve  madencinin sorunlarını çözüyor?”    Bana sorarsanız 19 maddenin 2 maddesi.
 
Ama asıl sorun Bakanlık ve idare değil. Sorunun kaynağımda  sorunlarını ve çözüm önerilerini hala ortaya koyamamış, bunları yazılı metin haline  getirememiş, İdarenin hazırladıklarına görüş vermekle yetinen sektörün ta kendisidir. Başbakanlıktan gelen Tasarıdaki madde sayısı 9, şimdi Üst Komisyonda bu maddeler görüşülürken  tamamı değişecek, Alt Komisyondan gelenler de uygun şekle  değişiklik önergeleri ile aralara  yerleştirilecektir.
 
Bu sektör böyle birlik beraberlik içinde olmadığı, örgütlerin kendi  çıkarlarını ön plana  çıkardığı, sektörün sorunlarını ortaya koyamadığı  sürece İdarenin  istediği tasarıyı istediği gibi yasalaştıracağına inancım tamdır. Tasarı sektöre hayırlı olsun.
 
--
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
Madencilerin internette buluşma noktası
Abdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22   aakozel@gmail.com
 

--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.



--
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
www.madenilan.com.  
Madencilerin internette buluşma noktası
www.madenciforum.com
Abdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22   aakozel@gmail.com

--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.