1 Şubat 2010 Pazartesi

(MADENCİYİZTR) SORUNLARA KÖKLÜ ÇÖZÜM: TEK MADDELİK BİR MADEN KANUNU -NECATİ YILDIZ.

SORUNLARA KÖKLÜ ÇÖZÜM: TEK MADDELİK BİR MADEN KANUNU      
NECATİ YILDIZ...
www.habermaden.com dan alınmıştır..
 
 
Son altı aydır ortalıkta Maden Kanununda değişiklik tasarıları  “havada uçuşuyor” derler ya aynen öğle. Bu tasarıların  nereden geldiği, nereye gittiği,  kimin tarafından hazırlandığı belli değil. En sonunda bir tasarı geldi, Bakanlığın Meclise ilettiği söylendi, inceleme fırsatım oldu. Ülke madenciliğine  fayda sağlamayacağını düşündüğüm bu tasarının, her zaman madencinin yanında olan, en azından benim  böyle düşündüğüm,  MİGEM tarafından hazırlanmış olacağına ihtimal vermiyorum. Yanlışlıkla Bakanlığa gitmiş de olsa hukuk müşavirlerinin böyle bir tasarıyı  Meclise göndereceklerini   zannetmiyorum.  Belki birilerine faydası  olur düşüncesiyle  elime geçen bu Tasarı ile ilgili   genel bir değerlendirme yapmak istedim.

Bu tasarıyı  hazırlayanların ilk  bölümde madencilikte çok gerekli olan   “orta yapı”, “kenar yapı”, köşe yapı”  tesisleri   tanımlarını  unuttuklarını zannediyorum.  Madencilikte  “alt yapı tesisi, “geçici tesisler” “tesisler” olur da  “orta yapı tesisler”, “kenar-köşe  yapı tesisleri”  olmaz mı? “Tesis”  diye tek bir tanım yaparsınız, madencilik faaliyetleri için  gerekli alt yapı denilen, üst yapı denilen, geçici denilen bütün tanımları bunun içine koyarsınız…..bu kadar basit. Bu şekilde ayrı ayrı tanım  yapıp kavram karışıklığına ne gerek var?  

Maden Kanundaki 7.maddesindeki  değişiklik 12 punta ile 3 sayfayı geçiyor. İnanın  yasalaşırsa bu Tasarı,  bırakın Türkiye’yi,  Dünya  Hukuk tarihinde en uzun kanun maddesi olarak Guinnes  Rekorlar Kitabına  girecektir.  

Bu madde kısıtlama, kapatma, red etme, zorunlu gibi madenciliği olumsuz yönde etkileyecek düzenlemeler içermektedir. Hep demiştik ya madencilikte kısıtlama olmayacak, kurallar olacak diye. Tam tersi madencilikte kural olmayacak, yasak olacak şekilde hazırlanmış, madenciliğin  temel ilkesine aykırı bu maddenin elle tutulur bir yanını bulmak  mümkün değil. Burada bir önerim olacak, bu maddeye madencilik yapılmayacak alanlar  yerine MADENCİLİK YAPILACAK ALANLAR, cezalar yerine CEZASI OLMAYAN UYGULANMALAR  konulsa, ifade edilmek istenenler  3 sayfa yerine  2  kısa paragrafa sığacaktır.

Tasarının 7.maddesini  fazla eleştiremiyorum. Çünkü okurken maddenin sonuna gelindiğinde baş tarafta   yazılmış olanlar unutmuş oluyor. Bu maddenin bazı hükümlerinin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından hazırlanması insanın kendini inkar etmesi gibi bir şey. Bu maddenin  başta Çevre ve Orman Bakanlığı ile bu ülkede madencilik yapılmasına karşı çıkan diğer bakanlık elemanları ile çevreci sivil toplum örgütleri tarafından  hazırlandığını   tahmin ediyorum. Bu arada Tasarıyı hazırlayanlardan özel bir ricam olacak;  benim memleketimde çınar ve çam ağaçları bol, gökyüzünü göremezsiniz,  çınar ve çam ağaçlarının olduğu yerlerde de lütfen madencilik yapılmasın.

10.maddeyi hazırlayanlar şu anda teknik nezaretçi ile ruhsat sahipleri arasındaki sorunun kaba kuvvet ile çözülmesine ortam yaratılmak istediği izlenimi vermektedir.  Bu maddedeki bazı fikir ve cezalar   kimden çıktı bilmiyorum ama, kırk yıl düşünseniz benzeri  çözümleri ancak bulabilirsiniz. “Haksız yere hak iktisabı" diye sayılanlar da  evlere şenlik.
24. maddede çevreye uyum teminatı diye bir şey yazılmış, inanın ne olduğunu anlayabilmiş  değilim. Bu maddede 3 ay içinde izinler için müracaat edilmemesi durumunda teminat iradı kalkmış ancak uygulayıcının gözünde madenci hala potansiyel bir suçlu olduğundan  bu  maddeye yeni cezai hükümler konulmuş.





Kanunun 47.maddesinde düşmüş sahaları MTA Genel Müdürlüğüne verilmesi öngörülmüştür.  MTA’nın durumu ortada.  Kurumda deneyimli kişiler siyasi düşünceleri nedeni küstürülmüş, bu günlere gelinmiştir.  Bu kuruma teknik bir kişilik kazandırılmak isteniyorsa önce bu Kurumun siyasetten arındırılması gerekmektedir.  Devlet şunu artık anlamlı, anlaşılması zor da değil; madenci maden  potansiyel olan sahayı düşürmez. İdare de artık  bu sahaları ihale etmek için gereksiz emek ve  zaman harcamaktan vazgeçmeli,  sahalar herhangi bir işlem yapmadan,  ihale edilmeden dorudan aramalara açmalıdır.

Bu arada  ortalıkta boy gösteren  madencilik sektördeki dernekler üzerlerine ölü toprağı serilmiş gibi uyuyor mu? Bu Tasarı  sektörün sorunlarını çözecek mi? Madencilik  sorunlarla boğuşurken  Sektörün bir çözüm önerisi,  üzerinde tartışılabilecek bir tasarısı var mı?  Benim bildiğim yok.  Var da Tasarıdan bu fakir kulunuz bi haber mi?

Başta da söylediğim gibi bu Tasarının   Eneri ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından hazırlandığına ihtimal vermiyorum.  Eğer hazırlandı ise sektöre hayırlı olsun. Bu durumda madencilik sektöründeki sorunların  köklü çözümü için Bakanlık  Tasarıyı  geri çekmeli, onun yerine  önerdiğim aşağıda tek maddelik bir Tasarı hazırlayıp meclise göndermelidir;

Maden Kanunu
Madde 1: Bu ülkede madencilik yapmak yasaktır.


Kalın sağlıcakla.Ankara, Şubat 2010.
--
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
www.madenilan.com
Abdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22
aakozel@gmail.com

--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.