NECATİ YILDIZ...
Son altı aydır ortalıkta Maden Kanununda değişiklik tasarıları “havada uçuşuyor” derler ya aynen öğle. Bu tasarıların nereden geldiği, nereye gittiği, kimin tarafından hazırlandığı belli değil. En sonunda bir tasarı geldi, Bakanlığın Meclise ilettiği söylendi, inceleme fırsatım oldu. Ülke madenciliğine fayda sağlamayacağını düşündüğüm bu tasarının, her zaman madencinin yanında olan, en azından benim böyle düşündüğüm, MİGEM tarafından hazırlanmış olacağına ihtimal vermiyorum. Yanlışlıkla Bakanlığa gitmiş de olsa hukuk müşavirlerinin böyle bir tasarıyı Meclise göndereceklerini zannetmiyorum. Belki birilerine faydası olur düşüncesiyle elime geçen bu Tasarı ile ilgili genel bir değerlendirme yapmak istedim.
Bu tasarıyı hazırlayanların ilk bölümde madencilikte çok gerekli olan
“orta yapı”, “kenar yapı”, köşe yapı” tesisleri tanımlarını unuttuklarını zannediyorum. Madencilikte
“alt yapı tesisi, “geçici tesisler” “tesisler” olur da
“orta yapı tesisler”,
“kenar-köşe yapı tesisleri” olmaz mı?
“Tesis” diye tek bir tanım yaparsınız, madencilik faaliyetleri için gerekli alt yapı denilen, üst yapı denilen, geçici denilen bütün tanımları bunun içine koyarsınız…..bu kadar basit. Bu şekilde ayrı ayrı tanım yapıp kavram karışıklığına ne gerek var?
Maden Kanundaki 7.maddesindeki değişiklik 12 punta ile 3 sayfayı geçiyor. İnanın yasalaşırsa bu Tasarı, bırakın Türkiye’yi, Dünya Hukuk tarihinde en uzun kanun maddesi olarak Guinnes Rekorlar Kitabına girecektir.
Bu madde kısıtlama, kapatma, red etme, zorunlu gibi madenciliği olumsuz yönde etkileyecek düzenlemeler içermektedir. Hep demiştik ya madencilikte kısıtlama olmayacak, kurallar olacak diye. Tam tersi madencilikte kural olmayacak, yasak olacak şekilde hazırlanmış, madenciliğin temel ilkesine aykırı bu maddenin elle tutulur bir yanını bulmak mümkün değil. Burada bir önerim olacak, bu maddeye madencilik yapılmayacak alanlar yerine
MADENCİLİK YAPILACAK ALANLAR, cezalar yerine
CEZASI OLMAYAN UYGULANMALAR konulsa, ifade edilmek istenenler 3 sayfa yerine 2 kısa paragrafa sığacaktır.
Tasarının 7.maddesini fazla eleştiremiyorum. Çünkü okurken maddenin sonuna gelindiğinde baş tarafta yazılmış olanlar unutmuş oluyor. Bu maddenin bazı hükümlerinin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından hazırlanması insanın kendini inkar etmesi gibi bir şey. Bu maddenin başta Çevre ve Orman Bakanlığı ile bu ülkede madencilik yapılmasına karşı çıkan diğer bakanlık elemanları ile çevreci sivil toplum örgütleri tarafından hazırlandığını tahmin ediyorum. Bu arada Tasarıyı hazırlayanlardan özel bir ricam olacak; benim memleketimde çınar ve çam ağaçları bol, gökyüzünü göremezsiniz, çınar ve çam ağaçlarının olduğu yerlerde de lütfen madencilik yapılmasın.
10.maddeyi hazırlayanlar şu anda teknik nezaretçi ile ruhsat sahipleri arasındaki sorunun kaba kuvvet ile çözülmesine ortam yaratılmak istediği izlenimi vermektedir. Bu maddedeki bazı fikir ve cezalar kimden çıktı bilmiyorum ama, kırk yıl düşünseniz benzeri çözümleri ancak bulabilirsiniz. “Haksız yere hak iktisabı" diye sayılanlar da evlere şenlik.
24. maddede çevreye uyum teminatı diye bir şey yazılmış, inanın ne olduğunu anlayabilmiş değilim. Bu maddede 3 ay içinde izinler için müracaat edilmemesi durumunda teminat iradı kalkmış ancak uygulayıcının gözünde madenci hala potansiyel bir suçlu olduğundan bu maddeye yeni cezai hükümler konulmuş.
Kanunun 47.maddesinde düşmüş sahaları MTA Genel Müdürlüğüne verilmesi öngörülmüştür. MTA’nın durumu ortada. Kurumda deneyimli kişiler siyasi düşünceleri nedeni küstürülmüş, bu günlere gelinmiştir. Bu kuruma teknik bir kişilik kazandırılmak isteniyorsa önce bu Kurumun siyasetten arındırılması gerekmektedir. Devlet şunu artık anlamlı, anlaşılması zor da değil; madenci maden potansiyel olan sahayı düşürmez. İdare de artık bu sahaları ihale etmek için gereksiz emek ve zaman harcamaktan vazgeçmeli, sahalar herhangi bir işlem yapmadan, ihale edilmeden dorudan aramalara açmalıdır.
Bu arada ortalıkta boy gösteren madencilik sektördeki dernekler üzerlerine ölü toprağı serilmiş gibi uyuyor mu? Bu Tasarı sektörün sorunlarını çözecek mi? Madencilik sorunlarla boğuşurken Sektörün bir çözüm önerisi, üzerinde tartışılabilecek bir tasarısı var mı? Benim bildiğim yok. Var da Tasarıdan bu fakir kulunuz bi haber mi?
Başta da söylediğim gibi bu Tasarının Eneri ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından hazırlandığına ihtimal vermiyorum. Eğer hazırlandı ise sektöre hayırlı olsun. Bu durumda madencilik sektöründeki sorunların köklü çözümü için Bakanlık Tasarıyı geri çekmeli, onun yerine önerdiğim aşağıda tek maddelik bir Tasarı hazırlayıp meclise göndermelidir;
Maden Kanunu
Madde 1: Bu ülkede madencilik yapmak yasaktır. Kalın sağlıcakla.Ankara, Şubat 2010.
--
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
www.madenilan.comAbdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22
aakozel@gmail.com