21 Ekim 2010 Perşembe

(MADENCİYİZTR) Şili'de yaşanan maden kazası, grizu patlamalarının yaşandığı maden kazalarıyla aynı kefeye konulamaz.

 
Şili'deki Maden Kazası ve Kurtarma Operasyonu
 
Okan Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Patlayıcı Mühendisliği Yüksek Lisans Programı Koordinatörü Prof. Ali Kahriman, Şili'de yaşanan maden kazasının, Türkiye'de Zonguldak başta olmak üzere grizu patlamalarının yaşandığı maden kazalarıyla aynı kefede ele alındığını ve dolayısıyla yanlış bir zeminde tartışıldığını belirterek, 'Çünkü üretim yöntemi başta olmak üzere jeolojik?jeoteknik farklılıklar söz konusuydu' dedi.
 
Türkiye Patlayıcı Mühendisleri Derneği Kurucusu ve Maden Yüksek Mühendisi Kahriman, Şili'deki maden kazasına ilişkin yazılı değerlendirmesinde, Şili'de 5 Ağustos'ta meydana gelen göçük sonrasında yaşananlar ve 69 gün sonra gerçekleşen 33 madenciyi kurtarma faaliyetlerinin başarılı bir operasyonla mutlu sona ulaştırılmasının Türk medyasında geniş yer bulduğuna değinirken, 'Ancak maalesef bizdeki Zonguldak başta olmak üzere grizu patlamalarının yaşandığı maden kazalarıyla aynı kefede ele alındı, dolayısıyla da yanlış bir zeminde tartışıldı. Çünkü üretim yöntemi başta olmak üzere jeolojik?jeoteknik farklılıklar söz konusuydu' dedi.
 
Oluşum şekli, geometrisi ve jeolojik koşulların farklılığı dolayısıyla, her bir cevherleşmenin kendine özgü bir üretim yöntemi bulunduğuna dikkati çeken Kahriman, her bir üretim yönteminin seçimi ile teknolojinin uygulanabilirlik koşullarının çok çeşitli değişkenlere bağlı olduğunu, dolayısıyla seçilen üretim yöntemiyle uygulanan teknoloji seviyesinin hem üretim koşullarını belirlediğini hem iş sağlığı ve güvenliğindeki risk seviyesini oluşturduğunu belirtti.
 
Kahriman, Şili'de çalışılan madenin, herhangi bir grizu riski bulunmayan bir metal işletmesi olduğunu bilgisini vererek, 'Seçilen üretim yöntemine bağlı olarak öne çıkabilecek en önemli kaza türü göçük, kaya patlaması ve yangın olacaktır. Nitekim oluşan kazanın sebebi göçük olduğu ifade edilmektedir. Benzer metal maden işletmeleri ülkemizde de mevcut olup halen üretime aynı yöntemlerle devam edilmektedir ve çok çok önemli bir kaza istatistiği de kaydedilmemiştir' ifadesini kullandı.
 
Geçmiş aylarda Türkiye'de yaşanan kömür madenciliği kazalarında tamamen farklı oluşum koşulları ve üretim yöntemlerinin söz konusu olduğunun altını çizen Kahriman, açıklamasında şu görüşlere yer verdi:
 
'Buralarda uygulanan yöntemler, esasında kendi koşulları içinde evrenseldir. Teknoloji uygulamaları ve iş güvenliği önlem seviyeleri elbette ki tartışmalıdır. Bu yönleriyle yeniden yapılandırılmaları da kaçınılmazdır. Öte yandan, yetkililerimizin Şili örneğinde, yaşanan kurtarma operasyonları için verdikleri daha kısa süreli kurtarma mesajları gerçekçi olmamakla birlikte ileriye dönük olumlu bir adım işareti olarak algılanmalıdır.'
 
 
 
- BOĞAZ KÖPRÜSÜ'NÜN SALLANMASI-
 
 
 
Ali Kahriman, kurtarma operasyonunda uygulanan teknik ve ekipmanın ana hatları ile bilinen ve günümüzde teknolojisinin optimum kullanımının dışında çok ekstra bir özelliği bulunmayan bir yöntem olduğunu kaydetti.
 
Şili'de 'uluslararası fenomen' olarak ortaya çıkan kurtarma operasyonunun çok gösterişli ve başarılı olduğunu vurgulayan Kahriman, 'başarının sırrı' konusunda en önemli unsurun, 'olayın kahramanı olan madencilerin eğitim ve bilinç düzeyi' ile 'maden işletmecilerinin yönetsel ve organizasyon yeteneği' olduğuna işaret etti. Kahriman, 'Devlet Başkanından sade vatandaşa kadar tüm ülke halkının, sosyokültürel birikimleri ve uluslararası dayanışma da başarıyı ikinci derecede olumlu etkilemiştir. Bunlardan çok daha önemlisi, afet psikolojisi ve sosyolojisine dayanan proje bazlı kriz yönetimidir. Eğer bu olayda mucize aranacaksa, beklenenden çok daha kısa sürede kimsenin burnu kanamadan gerçekleştirilen proje yönetimine dayalı kurtarma operasyonu ve izlenen başarılı halkla ilişkiler politikasıdır' dedi.
 
Kahriman, Avrasya Maratonunda Boğaz Köprüsü'nde yaşananlara değinirken, '100 binden fazla kişinin aynı anda titreşim ölçüm ve simülasyonu yapılmaksızın Boğaz Köprüsünden eşik hasar limitlerini aşmadan rezonansa neden olmayacak şekilde geçmesi gerçekten rekor olabilir ve mucize de sayılabilir. Bu olay dahi bizim 21. yüzyılda teknolojiyi de kullanarak bilimsel karar verme noktasında hangi seviyede olduğumuzun göstergesidir' değerlendirmesinde bulundu.
 
(AND-FAN-GZA) - İSTANBUL (Anadolu Ajansı)  
 
 
--
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
Abdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22   aakozel@gmail.com
 

--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.