Korkut Bey;
Bilirkişilik konusunda çok haklısınız. Ne yazık ki bizlerde meslek dayanışması yok. Konuyu iyi incelemek yok. Yazılan raporun sonucunun nereye varacağını kestirmek yok. Bilirkişilik yapan arkadaşların yazacakları raporların sonucunda maalesef haksız yere hüküm giyen Maden Mühendisi arkadaşlarım var. Aynı konuyla ilgili olarak elimde bir bilirkişi raporu var. Çok önemli. Bilirkişilik yapan ve yapacak olan arkadaşlara ders olacak nitelikte. Bu raporun bir kısmını yani dördüncü sayfasını sizlere yazıyorum. Olay ölümlü bir iş kazasında teknik nezaretçi ve iş güvenliği mühendisinin tali kusurlu olarak yargılandığı bir davadaki bilirkişi raporudur. Lütfen bu raporu bilirkişilik yapan arkadaşlarda iyice okusunlar ki olayın mantığını anlayabilsinler. Şayet Cafer Tekbaş, Seyit Ahmet Özkan ve Arif Sezgin adlı arkadaşların mail’ini bilenler varsa lütfen onlara da bu maili yollasınlar. Belki bundan sonra yazacakları raporlarda daha adil olurlar.
Sevgi ve saygılarımla..
Serdar ERTÜRK
……….. işyerlerinde teknik nezaretçi ve iş güvenliği mühendisi konumundaki kişilerin asıl görevleri, bu konularda uzman oldukları için, şantiye yönetimine iş sağlığı ve güvenliği konusunda teknik bilgileri vermek, danışmanlık görevi yapmak, uyarılarda bulunmak ve alınan tedbirleri izlemek olarak özetlemek mümkündür.
İşyerinde iş sağlığı ve iş güvenliği konusunda asıl tedbir alması gereken kişilerin, usta ve ustabaşından başlamak üzere bütün şantiye yönetimidir.
Onbeş günde bir gelen teknik nezaretçinin veya bütün şantiyede tek kişi olan iş güvenliği mühendisinin, gece gündüz bütün vardiyalarda, her türlü güvenlik tedbirlerini aldırıp kontrol etmesini beklemek mümkün değildir. Böyle bir görevleri de yoktur. Bu kişilerin esas itibariyle yapmaları gereken iş; işyerinde iş güvenliği konusundaki çalışmaların sistematik olarak yürüyüp yürümediğini takip edip yönlendirmektir. Yoksa şantiyenin her noktasında ortaya çıkabilecek olumsuzlukların bu kişiler tarafından takibi ve giderilebilmesi pratik anlamda mümkün değildir.
Özetle vermeye çalıştığımız bu hususlardan dolayı, ……………. ölümü ile neticelenen olay, sanıklardan gizli olarak (iş makinesi operatörü olmadığı halde iş makinesinde görev verilmesi şeklinde) yapılan bir durumdan kaynaklanmıştır. Bu tür bir davranışın yanlış ve yasak olduğu şantiye yönetimi tarafından bilinmektedir. Bu sebeple bu olaydan dolayı ……………… ve …………. kusurlu olduklarını düşünmek uygun değildir. ...............
Arkadaşlar, her zaman bahsedilen denetim yada maden mühendisi çalıştırılması gibi uygulamalar adı altında fikir birliği oluşturularak kendi ayaklarınızı kaydırdığınızı, hatta kendi kendinizi suçladığınızın farkında değilsiniz...yok şu kadarı önlenebilir yok şu kadarı önlenemez..gibi istatisliksel yaklaşmalar Türkiye için tamamen mühendislik biliminden uzaktır...
Benim yanımda çalışan mühendis arkadaşım; çok önemli bir kömür işletmesinde iş güvenliği mühendisi olarak iş hayatına başlamış ve bu süre zarfında gaz ölçümünün sınırlar altına düşmesinden dolayı 3 defa ocağı boşaltmış hatta en sonuncusunda işçileri çıkardıktan sonra yolda bayılarak çavuş tarafından taşınarak dışarı çıkartılmış ve bu yüzden kendi mesleğini icra ederken ölüm tehlikesi atlatmış ve bu önemli şirketin iş güvenliği müdürü tarafından tutanağı tutularak fırça atılmıştır..bunun üzerine kendisi 3 ay sonra işi bırakmıştır..Hatta bu şirket 3 aylık sigortasını da yapmamıştır.Fakat işi bırakmadığını ve çalışmak zorunda kaldığını ve çoğu kişinin de bu durumda olduğunu düşündüğünüzde, işverenlerin nasıl maden mühendislerini kendi çıkarlarına kullandığını farkedersiniz..
Ben çalıştığım şirkette ise; başka yerde daimi nezaretçi olarak çalışmama rağmen , şirkette oluşan iş kazasından 18 ay tali kusurlu ceza yemekten kurtulamadım..Bunun gerçekleşmesinde emeği geçen; İş güvenliği mühendisi olarak bilirkişilik yapan Cafer Tekbaş, Seyit Ahmet özkan ve Arif Sezgin adlı kişilerin hayatları boyunca benimle özellikle karşılaşmamalarını kendi sağlıkları açısından önemle tavsiye eder ve mesleki yaşamlarında bir daha bilirkişilik yapmamalarını ve 3 kuruş para karşılığı kişilerin hayatları ile oynamamalarını temenni ederim..Bu ülke ve ailemin yıllarca bana ülkeme hizmet etmem üzerine yatırım yaptığı ve sadece bu 3 kişinini aptalca ve yanlı belirttiği bir bilirkişilik raporu ile 2 çocuğum, ailem ve kendi ruh sağlığım etkilenecek ise benim de bu 3 kişinin ailesine aynı durumu yaşatma hakkımın doğmasının doğal bir hak olduğunu hatırlatırım..dikkat etsinler kimse benim kadar anlayışlı olmayabilir..
Şimdi siz istediğiniz kadar istatislik örneği veriniz..suçlanacak tek kişi sizlersiniz..yani bizleriz;maden mühendisleri..bu yüzden yapılması gereken öncelik şudur;
1-Maden mühendisliğinin tanımının tam olarak yapılması ve görev sınırlarının belirlenerek yasa karşısında net bir şekilde yetkilerinin belirtilmesi... Öncelikle Maden mühendislerinin çalışma koşulları, iş hakları ve meslek özgürlüklerinin belirtilmesi..Tanımlayamıyorlarsa; diğer ülkelerden örnek alsınlar..Bu konuda oda'ya çok çok çok büyük önem düşmektedir...
2- Bu tanımlama sonrasında işverenlerin iş kazaları sonrasında suçlu olarak maden mühendisi yada işçinin üzerine atmasının önüne geçilerek, işverene bir daha böyle kazaların olmamasını sağlayacak güzel güzel cezaların verilmesi,
işte o zaman bu verilen istatistlik değerlerin bir anlam kazanacağını ve değerlendirilebileceğini düşünebilirsiniz..İşte bu uygulamalar yapılmaz ise, öylece bakılır durulur..çeneniz yorulur...
Bu arada Abdullah bey, kazanın nedeninin sonuçlanmasını özellikle beklemekteyim..Balikesirdeki teknik nezaretçi ve işverenin neler yaşadığını medya dan okuduk..Burda daha fazla ölüm olmasına rağmen özel sektöre uygulanan tepkileri görmedik..hatta başbakan ve bakanlar geldi her nedense..bu sahanın teknik nezaretçisi kim acaba ? Neden bu konuda tepkiler bastırılıyor.?..Bu taşeronun başbakanla bağlantısı var mı?..İşçilerin ağzından sigara izmariti çıkmasını da beklemekteyim..
Bu ülkede maden mühendisi olacaksan ya riski az yerlerde çalışacan yada arkanı sağlam işverene dayayacan...İşte bu ülkenin maden mühendisliği kavramı...
Burada herşeyi Migem'den yada Oda dan beklemek ve sık denetim yapmalarını istemek kadar anlamsız bişey olamaz..Eğer yasa ile bu konuları belirtmezseniz ve cezaları ortaya koymazsanız bu işlerin hiçbir caydırıcılığı olmadığı gibi 100 değil 1000 tane maden mühendisi koysanız bile bu durumlardan işveren yasalardaki açıklardan yararlanarak yağ gibi üste çıkarak yine suçu maden mühendislerine atacaktır, işçiye atacaktır..
Bu arada Maden kanunu ile ilgili gelişmeler hakkında şunu söylemek istiyorum; benim hiç umrumda değil..Çünkü benim iş tanımım ve sorumluluklarım işverenlerin baskısıyla engellenmekte ve bizlerin yıpratılması ve sömürülmesi için ellerinden geleni yapmaktadırlar..Yasalarda oluşacak ve maden ocağı açmak için çıkacak zorluklarda benim için önemli değildir..İşverenler gereken baskıyı yaparak zaten zaman içerisinde yasaları kendi lehlerine bir şekilde çevirmeyi bilirler..Bu yüzden beni sadece mesleki sorumluluğum ilgilendirir..Hakim ve savcılar zaten kanunda belirtilen daimi nezaretçilik ve teknik nezaretçilik kavramlarını bilmemektedirler..Bu yüzden işverenin belirttiği şekilde suçlama yapmaktadırlar...Öyleyse Maden kanunda benim mesleğimi ilgilendiren bişey kalmıyor..Bu yüzden de beni maden kanunu ilgilendirmiyor..Nasıl yazılırsa okuruz, o şekilde uygularız..ister işverenin işine gelsin ister gelmesin...Bu arada Maden kanununu kimler yapıyor? hangi bilgiyle yapıyor? bilmiyorum...biliyorum da bilmek istemiyorum...
Bu durumlarda zaman içerisinde diplomasını kiralayanlar hakkındaki kınama yazılarına da katılmıyorum..Bu ülke ve şartları zorlamaktadır..Ne kadar gelişme olursa olsun bu şekildeki istismarlarında önüne geçilemeyeceği fikrindeyim..Bu tip açıklama yaparak en azından cesaretli ve dürüst biri olduğu kesindir..
korkut sezen
Date: Thu, 20 May 2010 12:23:14 +0300
Subject: (MADENCİYİZTR) Denetim-Denetim-Denetim.
From: abdullah@madenilan.com
To: madenciyiztr@googlegroups.com
Arkadaşlar kazaların %98 i önlenebilir kazalardır.Peki kazalar nasıl önlenecektir.En büyük çözüm denetimin sağlıklı yapılmasıdır.Çalışma bakanlığında çok az müfettiş le bu denetimler sağlıklı yapılamıyor.Çalışma bakanlığı ve MİGEM bölge müdürlükleri oluşturulmalı taşra denetim teşkilatları kurmalı müfettişlere belirli sayıda ocağın kontrolü resmi olarak verilmelidir.Yani her müfettişin baktığı ocakların sayısı belli olmalı ve bakacağı ocaklarda sabit olmalıdır.Teknik nezaretçiyle ortak çalışmalıdır. Teknik nezaretçi onunla devamlı ilişkide olmalıdır. Böylece ocak sahibine yaptırım yapılabilir..Çalışma bakanlığı ve MİĞEM kontrol teşkilatlarına hemen en az 100 maden mühendisi alınarak güçlendirilmelidir. Denetim eksikliği giderilmelidir.
Aracısız ve ücretsiz ilan portalı
(Maden Müh iş ilanları+Madencilikle ilgili tüm ilanlar)
www.madenilan.com.
Madencilerin internette buluşma noktası
www.madenciforum.com
Abdullah AKÖZEL
Maden Yük.Mühendisi
0506 427 42 22 aakozel@gmail.com
--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.
Yeni Windows 7: Size en uygun bilgisayarı bulun. Daha fazla bilgi edinin.--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.
--
www.madenilan.com (Aracısız ve ücretsiz madencilik ilan portalı)
Grubun sahibiyle iletişim:Maden Yük.Müh. Abdullah AKÖZEL. aakozel@gmail.com 0506 427 42 22
Bu mesajı Google Grupları "MADENCİYİZTR" grubu.na üye olduğunuzdan aldınız.
Bu gruba posta göndermek için , mail atın : madenciyiztr@googlegroups.com
Bu gruba üyeliğinizi sonlandırmak için şu adrese e-posta gönderin:
madenciyiztr+unsubscribe@googlegroups.com
Daha fazla seçenek için,
http://groups.google.com.tr/group/madenciyiztr?hl=tr adresinde bu grubu
ziyaret ediniz.